کاربرد پمپ دنده ای در صنعت

پایا هیدرولیک جم با بیشت از یک دهه تخصص در زمینه تعمیر شیر و ولو هیدرولیک فعال است

کاربرد پمپ دنده ای در صنعت

۳ بازديد
پمپ های دنده ای خارجی

پمپ های دنده ای چگونه کار می کنند؟

پمپ های دنده ای از یک محفظه ثابت، دو (2) یا چند چرخ دنده مشبک با اندازه مساوی تشکیل شده اند. به طور معمول، یک چرخ دنده به محور محرک متصل می شود در حالی که دیگری به عنوان یک قرقره می چرخد. تعامل چرخ دنده های بهم پیوسته و تحمل نزدیک محفظه باعث ایجاد خلاء و فشار می شود که سیال را از طریق پمپ حرکت می دهد. پمپ های دنده ای معمولا دو جهته هستند و ضربان تولید نمی کنند. سیال پمپ شده سطوح سایش را با تلورانس های محکم روان می کند، بنابراین اجازه ندهید دستگاه خشک شود یا با مایعات ساینده استفاده شود.


شکلات، گلوکز، روغن کاکائو، روغن نباتی، ملاس، چربی های حیوانی، ژلاتین، رنگ، چسب، حلال ها، تولوئن، پارافین، موم، مواد شوینده، گلیسیرین، آسفالت، روغن حرارتی، کوس، شامپو، قیر، روغن معدنی، روغن طبیعی، شراب، بنزین، لاستیک، لاک، جوهر افشان، روغن زیتون، عسل، نفت سفید، روغن داغ، شیر، شربت، خامه، آستوس، لیکور صابون، آب گوجه فرنگی، نفت سفید، چربی ها، الکل، روغن های خام، قطران زغال سنگ، رزین.

ویژگی های اصلی پمپ های دنده ای خارجی و داخلی
دو طرح اصلی پمپ های دنده ای وجود دارد: خارجی و داخلی.

• یک پمپ دنده خارجی از دو چرخ دنده شبکه جانبی یکسان استفاده می کند که در آن یک چرخ دنده (درایو) توسط موتور به حرکت در می آید، که به نوبه خود دنده دیگر (درایو) را به حرکت در می آورد که دنده بیکار (درایو) را به حرکت در می آورد. هر چرخ دنده توسط یک شفت با یاتاقان در دو طرف چرخ دنده پشتیبانی می شود. مایع محبوس شده بین دندانه های چرخ دنده از درگاه های ورودی به درگاه های خروجی منتقل می شود و مش بندی چرخ دنده به عنوان مهر و موم بین درگاه ها عمل می کند.

• یک پمپ دنده داخلی از دو چرخ دنده به هم پیوسته استفاده می کند که چرخدنده خارجی (حلقه ای) معمولاً دنده داخلی (دنده دور) را هدایت می کند. سیالات محبوس شده بین چرخ دنده ها با چرخش چرخ دنده های مشبک از ورودی به درگاه خروجی منتقل می شوند، مش بندی چرخ دنده معمولاً به عنوان مهر و موم بین پورت ها عمل می کند. یک پمپ دنده داخلی اغلب از یک عنصر هلالی برای کمک به آب بندی داخلی چرخ دنده ها استفاده می کند.

طراحی چرخ دنده، مواد و کاربردهای معمولی
در طراحی پمپ دنده ای خارجی می توان از سه نوع چرخ دنده استفاده کرد:

• چرخ دنده های خار خارجی: در چرخ دنده های خاردار از دندانه های مستقیم، با دندانه های موازی با محور چرخش استفاده می شود.

• چرخ دنده های مارپیچ خارجی: چرخ دنده های مارپیچ از چرخ دنده های "مارپیچ" استفاده می کنند، یعنی هر دندان دنده دارای یک زاویه مارپیچ یکسان (با توجه به محور چرخش) است به طوری که نسبت تماس مشبک همیشه بزرگتر از 1 است. نسبت تماس بالاتر سودمند است. زیرا دو چرخ دنده اغلب در حین کار بار را به اشتراک می گذارند. معمولاً زاویه مارپیچ برای چرخ دنده پمپ کمتر از 5 درجه است تا عملکرد هیدرولیکی خوب حفظ شود.

• چرخ دنده های بیرونی شاه ماهی: چرخ دنده ای که دو دسته از دندانه های مارپیچ دارد، یکی در زاویه حاد روی دیگری قرار می گیرد تا دندان های V شکل را تشکیل دهد.

پمپ های دنده ای خارجی را می توان از مواد مختلفی مانند چدن، فولاد ضد زنگ، تکنو پلیمر و بسیاری موارد دیگر ساخت.

پمپ‌های دنده‌ای خارجی معمولاً در برنامه‌های کنترل دقیق و آنالیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آن دوز دقیق مورد نیاز است:
• خودرو
• خدمات غذایی
• تکنولوژی پزشکی
• رنگ و جوهر
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.